• بخش 12 – طراحی وب واکنش گرا ، شروع کار با بوت استرپ ، بخش دوم
بخش 12 – طراحی وب واکنش گرا ، شروع کار با بوت استرپ ، بخش دوم
1395/02/05 - 15:07:47 // Responsive Web Design // 1 نظر // 1881 بازدید

بوت استرپ bootstrap به فایل jquery نیاز دارد تا بتواند کدها و کامپوننت های جاوااسکریپت را اجرا کند . برای دانلود jquery می توانید به سایت www.jquery.com بروید و آخرین نسخه ی jquery را دانلود کنید . بوت استرپ مرورگر اینترنت اسکپلورر 8 و بالاتر را پشتیبانی می کند .

بخش 12 طراحی وب واکنش گرا ، شروع کار با بوت استرپ ، بخش دوم

در ادامه باید فایل css خود را به فایل HTML خود لینک دهیم . برای اینکار کد زیر را در بخش <head> فایل HTML خود و در زیر <title> قرار می دهیم :

 
 
بوت استرپ bootstrap به فایل jquery نیاز دارد تا بتواند کدها و کامپوننت های جاوااسکریپت را اجرا کند . برای دانلود jquery می توانید به سایت www.jquery.com بروید و آخرین نسخه ی jquery را دانلود کنید . بوت استرپ مرورگر اینترنت اسکپلورر 8 و بالاتر را پشتیبانی می کند . اگر شما نسخه ی 2 فایل jquery را دانلود کنید آنگاه پشتیبانی از IE8+ را از دست خواهید داد چرا که نسخه ی دوم jquery برای پشتیبانی از IE8 بهینه نشده است . بنابراین شما می توانید بجای آن از آخرین ویرایش نسخه ی اول jquery که در واقع 1.11.0 می باشد بجای نسخه ی دوم آن استفاده کنید .

پس از آن که فایل jquery.js را دانلود کردید آن را در فولدر /js قرار دهید . و برای لینک دادن این فایل در فایل index.html خود باید از کد زیر استفاده کنیم :

 
 
 
بخاطر داشته باشید که تگ مربوط به jquery را در تگ <body> قرار دهید . نه در تگ <head> چرا که در این حالت فایل jqeury بعد از بارگزاری تمامی کدها و فایل های دیگر پروژه بارگزاری خواهد شد و بدین ترتیب زمان بارگزاری صفحه کمتر خواهد بود .

و حالا باید فایل جاوااسکریپت بوت استرپ bootstrap را هم به پروژه اضافه کنیم .

 
 
حال فایل index.html شما باید به صورت زیر باشد :

 
 
برای آنکه بوت استرپ با تمامی دستگاه ها سازگار شود ، نیاز به یک سری متا تگ های ضروری در فایل پروژه ی خود خواهیم داشت . در ابتدا باید به مرورگر بگوییم که کاراکترهای وب سایت ما شامل کاراکترهایی از مجموعه ی یونیکد می باشد . که در واقع یه مجموعه ی کامل از کاراکترهای اسکی می باشد . اینکار توسط کد زیر انجام خواهد پذیرفت :

 
 
گاهی اوقات ، مرورگر اینترنت اکسپلورر در حالت compatibility mode اجرا خواهد شد . استفاده از کد زیر می تواند آن را وادار نماید تا از آخرین و بروزترین موتور رندر خود برای رندر کردن کدهای سایت ما استفاده کند . اینکار از رندر شدن سایت ما با نسخه های قدیمی جلوگیری می کند تا بتوانیم از تمامی ویژگی های css خود برای نمایش سایت استفاده کنیم .

 
 
بعد از آن ، ما می خواهیم تا کاربران سایت ما از تمامی فضای پنجره ی مرورگر خود برای دیدن سایت ما بهره ببرند ، حال می خواهد یک تبلت باشد ، یک موبایل یا یک دسکتاپ . ما باید به نرم افزار مربوطه بگوییم تا اندازه ی خود را به اندازه ی تمامی فضای پنجره ی مرورگر در آورد :

 
 
حالا کد HTML ما باید به این صورت در آمده باشد :

 
 
حال تنها یک مرحله مانده تا به کد بالا اضافه کنیم . بوت استرپ bootstrap3 المان های HTML و CSS زیادی دارد که در IE8 کار نمی کند . ما نیاز داریم تا تعدادی اسکریپت به صفحه ی خود اضافه کنیم تا هنگامی که وب سایت در IE8 باز می شود پشتیبانی از HTML5 و CSS3 را برای ما به ارمغان آورد . این اسکریپت ها html5shiv.js و respond.js نام دارند .

 
 
نکته : استفاده از این اسکریپت ها مستلزم آن نیست که آن ها را دانلود نمایید . شما می توانید بصورت مستقیم به CDN مورد نظر مانند بالا لینک دهید .

حالا صفحه ی index ما کامل شده و شبیه به شکل زیر خواهد بود :

 
 
 
 
ما یک تگ <h1> داریم که در آن عبارت " Hello World " معروف را نوشته ایم . به مرورگر خود رفته و این فایل را در آن اجرا کنید ، خواهید دید که کلمه ی hello world با فونتی زیبا به نمایش در خواهد آمد .

اگر شما از گوگل کروم استفاده می کنید براحتی می توانید با کلیک راست کردن روی صفحه و سپس زدن گزینه ی Inspect Element تمامی فایل های CSS و javascript خود را بررسی نمایید . روی تب کنسول console کلیک کرده و اگر در آنجا هیچ پیام خطایی ملاحظه نکردید بدان معناست که فایل های جاواسکریپت شما بدرستی اجرا شده اند . سپس به تب Network رفته و اگر پیام 404 وجود نداشت یعنی فایل های css شما نیز بدرستی اجرا شده است .

 
 
تا اینجای کار ما تنظیمات اولیه ی یک پروژه ی بوت استرپی را گفتیم و از این قسمت به بعد از این تنظیمات برای کارهای آینده استفاده خواهیم کرد .

شاد و سلامت باشید

محمد جعفری فوتمی

محمد جعفری فوتمی
معرفی نویسنده : محمد جعفری فوتمی

از سال 1382 بطور تخصصی در زمینه ی طراحی وب سایت کار کرده ام و در طی 12 سال گذشته تجربیاتی را کسب کرده ام که در هیچ کتاب و منبع آنلاینی یافت نمی شود ، تصمیم گرفته ام تا این تجربیات را در قالب مقالاتی به اشتراک بگذارم . امیدوارم مفید واقع شود .

امتیاز به مطلب
           
نظرات کاربران
  • فرشید علی اکبری
    1395/02/09 - 12:12:01

    0
    1
    سلام ممنون از آموزش های خوب تون. خوبی آموزش شما به اینه که هر قسمتش طولانی و خسته کننده نیست و برنامه نویس ها از مطالعه و تمرین هرقسمت کسل نمیشند. موفق و پیروز باشید.
     
    -------------------
    پاسخ :
     
    با سلام خدمت شما دوست گرامی و ممنون از اینکه که پیگیر مطالب ما در این سایت می باشید  . سعی بر این است که با مختصر گویی خواننده را خسته نکرده و با سرعت به مقصودش برسانیم .
     
ارسال نظر