• پنچ نکته ساده برای بهبود و خوانا تر شدن کدهای برنامه های #C
پنچ نکته ساده برای بهبود و خوانا تر شدن کدهای برنامه های #C
1395/01/16 - 15:09:51 // مقالات عمومی // 0 نظر // 6285 بازدید

اگر برای مدتی به کلاسهای برنامه نویسی رفته باشید یا سورس کدهای مختلف را بررسی کرده باشید ، خواهید دید همواره راه هایی هست برای بهتر کد نوشتن. در این مقاله کوتاه 5 نکته ساده ولی بارز را بررسی خواهیم کرد.

پنچ نکته ساده برای بهبود و خوانا تر شدن کدهای برنامه های C#

اگر برای مدتی به کلاسهای برنامه نویسی رفته باشید یا سورس کدهای مختلف را بررسی کرده باشید ، خواهید دید همواره راه هایی هست برای بهتر کد نوشتن. در این مقاله کوتاه 5 نکته ساده ولی بارز را بررسی خواهیم کرد.

1- روندهای Validation ها در ابتدا انجام دهید .

اجازه بدید یک تکه کد ساده رو با هم بررسی کنیم .

خوب حالا دقت کنید ، شما باید کل این کد رو بخوانید تا بتوانید متوجه بشید اگر اصلن پارامتر ورودی NULL بود، چه خواهد شد . بر اساس قواعد معمول ، کنترل و Validation و اینکه چه باید رخ دهد، بهتر است در همان ابتدا کنترل و معین گردد. ضمن اینکه الان این کد سبک و کوتاه است . اگر 500 خط بود ، میزان ناخانایی قطعا بیشتر میشد .

خوب حالا درستش میکنیم

الان وارونه شد . الان همان اول تکلیف خالی بودن پارامتر ورودی معلوم شد و این خوشایندتر است . حالا دیگر لازم نیست 4 کیلومتر Scroll داده بشه تا معلوم بشه وضعیت خالی بودن پارامتر ورودی چه خواهد بود .

2- اینقدر ELSE استفاده نکنید

خوب همان کد قبلی رو دنبال کنیم . اگر پارامتر ورودی خالی بود که یک Exception بوجود می آید و اگر نه ؟. چرا باید Else را داشته باشیم ؟. کد را نگاه کنید .

خوب دیگه Else هم نیست . تازه همین را هم من بی دقتی کردم . بدنه IF به {} نیازی ندارد، چون یک خط دستور فقط نوشته شده است .

3- از آکولادهای زیاد اجتناب کنید

خوب این بحث درست و غلط نیست . بحث خوانایی است و عادت به ساده تر نویسی . خوب حالا همان افتضاح قبلی را درستش میکنیم . جالب اینجاست که خودم اشتباهی که در مورد 3 میخواستم توضیح دهم را مرتکب شدم. به هر حال الان درستش میکنیم .

4- شما را به خدا در نام گذاریها دقیق و حساس باشید

اصولن که کسی علاقه ای به خواندن کد دیگران ندارد . حالا تازه فرض کنید نامگذاریها هم وحشیانه و نامرتب باشد . مثلن .

Button1_Click();

این دیگه چیه ؟. چرا Button1 آخه ؟. یا مثلن نام متغیر را نگذارید Od . خوب این ینی چی ؟.

5- متغیر های بی دلیل تعریف نکنید

در دهه 80 ، در کتابهای برنامه نویسی ، برای هر چیز یک متغیر تعریف میکردند . دلیلی داره الان هم همانطوری کد بنویسیم ؟. کد زیر رو یک پیام در Console نمایش میدهد را نگاه کنید .

خوب نگاه کنید ، یکبار یک مقدار از کاربر گرفته شده و درون یک متغیر ریخته شده . دفعه بعدی Convert شده . بعد دومی گرفته شده و باز Convert شده . نمیشد این همه متغیر گرفته نشه ؟.

ظاهرن که میشه . ببینیم

حالا خوب شد . خواندن کد قبلی کور کننده بود . متغیرهای بی دلیل را حذف کردیم .

در پایان اجازه بدید به این نکته اشاره کنم که شاید این تغییرات و ظرافتها در یک کد فرضی و ساده اندکی احمقانه به نظر بیاید ، ولی در سیستمهای بزرگ و دارای صدها هزار خط کد ، همین ریزه کاریها میتواند مفید واقع شود .

علی کلاهدوزان
معرفی نویسنده : علی کلاهدوزان

سلام بر دوستان ،
شاید رایج است به عنوان پروفایل کاربر ، چند خطی راجع به خودم بنویسم ، ولی وضعیت کاری و سوابق من با یک جستجوی ساده در گوگل مشخص خواهد شد ، لذا سرتان را با مطالب بی مورد به درد نیاورم بهتر است . اگر نکته خاصی لازم بود بدانید در قسمت "ایلیا سافت در یک نگاه" به احتمال زیاد یافت خواهد شد . جزئیات بیشتر را سوال کنید ، آدرس ایمیل Ali@Kolahdoozan.com همیشه جوابگوی شماست .امیدوارم از مطالب سایت استفاده کرده باشید . شاد و پیروز باشید .

امتیاز به مطلب
           
نظرات کاربران
ارسال نظر