• بخش ششم – طراحی وب واکنش گرا ، شروع کار با HTML5
بخش ششم – طراحی وب واکنش گرا ، شروع کار با HTML5
1395/01/31 - 12:41:29 // Responsive Web Design // 0 نظر // 2750 بازدید

طراحی واکنش گرا یا responsive design براساس تکنولوژی های جدیدی پایه گذاری شده که از HTML5 و CSS3 استفاده کرده اند . اگر نگاهی به تغییرات در HTML5 بیاندازیم ، بهتر می توانیم کدی را که نوشته ایم درک کنیم .

بخش ششم شروع کار با HTML5

طراحی واکنش گرا یا responsive design براساس تکنولوژی های جدیدی پایه گذاری شده که از HTML5 و CSS3 استفاده کرده اند . اگر نگاهی به تغییرات در HTML5 بیاندازیم ، بهتر می توانیم کدی را که نوشته ایم درک کنیم .

کدهای HTML5 پیش نویسی از جدیدترین کدهای HTML می باشد که براساس قوانین کنسرسیوم جهانی وب W3C نوشته شده است . خصیصه های HTML5 در واقع بخشی از تکنولوژی های گسترده ی جدیدی می باشد که W3C آن را تحت عنوان " پلتفرم وب باز " نامگذاری کرده است . که مخلص کلام این است که به ما این امکان را می دهد تا بتوانیم وب سایت و یا نرم افزار تحت وبی بنویسیم که در هر جایی بدرستی کار کند . وقتی افراد به شرایط HTML5 رجوع می کنند ، در واقع از پلتفرم وب باز صحبت به میان می آید .

منافع زیادی در استفاده از HTML5 در پروژه های شما وجود دارد که ما در ادامه مورد بحث قرار خواهیم داد .

دسترسی ( Accessibility )

سایت شما با استفاده از HTML5 از لحاظ دسترس پذیر بودن بسیار ساده تر خواهد شد . در HTML5 جدید تگ های معنادار به خواننده ی نمایشگر اجازه می دهد تا محتویات گوناگون بیشتری را شناسایی کند و این به آن ها اجازه می دهد تا تجربیات بیشتری را برای کاربران سایت فراهم کنند . مضاف بر آن ، HTML5 پشتیبانی از نقش های داده ی ARIA ( Access Rich Internet Application ) را پشتیبانی می نماید ، که به شما مجوز لازم برای مشخص کردن نقش های برای بخش های مختلف یک محتوا را می دهد . این ویژگی زمانی بسیار مفید خواهد بود که شما بخواهید با استفاده از جاوااسکریپت تنها بخشی از صفحه ی خود را بروزرسانی نمایید . بدین ترتیب شما می توانید با استفاده از نقش ARIA تعیین کنید که کدام بخش برای کاربر بروزرسانی گردد .

پشتیبانی از ویدئو و صوت

HTML5 بصورت داخلی از کدهای ویدئویی و صوتی پشتیبانی می کند. یکی از فواید این اتفاق این است که برای دستگاه هایی مثل موبایل ، جهت نمایش ویدئو و صوت دیگر نیازی به نصب اسکریپت خاصی مانند Adobe Flash نبوده و براحتی تصاویر در دستگاه هایی مثل موبایل اجرا خواهند شد .

ذخیره سازی هوشمندانه تر

نسخه های قبلی HTML5 راه اصلی ذخیره ی اطلاعات در سمت کلاینت ، استفاده از کوکی ها بود . یکی از ایرادات این نوع ذخیره سازی این بود که با درخواست سرور این اطلاعات به سمت سرور روانه می شد حتی اگر در سرور استفاده نمی شدند . HTML5 مدل ذخیره سازی داده ی DOM ( document object model ) را تولید کرد ، که شامل ذخیره سازی محلی local storage و ذخیره ی جلسه session storage می شود . یکی از فواید استفاده از DOM ها این است که اطلاعات در سمت کلاینت باقی مانده و با تقاضای HTTP تاثیری در سایز آن نخواهند داشت و همچنین اجازه ی ذخیره ی اطلاعات بیشتری را به شما خواهد داد . در حال حاضر منبع DOM اجازه ی ذخیره ی 5 مگابایت اطلاعات را برای هر دامین به شما خواهد داد .

فعالیت های جدید

API های جاوااسکریپت جدید در HTML5 شما را قادر می سازد تا فعل و انفعال خود در سایت را بهبود بخشید . یک سری از این امکانات عبارتند از قابلیت درگ دراپ drag & drop ، موقعیت جغرافیایی و تاریخچه می باشد . رسیدن به این نوع فعل و انفعالات شما را قادر می سازد تا بتوانید رابط کاربری ساده تر و غنی تری بسازید .

بوم نقاشی یا Canvas

HTML5 المان های متفاوتی در زمینه ی Canvas فراهم می آورد ، که با استفاده از تگ های جدید می توانید جهت ترسیم ها استفاده کنید . که به شما اجازه می دهد تا بتوانید نرم افزارهای اینترنتی غنی تری شبیه آنچه که قبلن توسط نرم افزار Adobe Flash انجام می دادید بسازید .

موبایل

HTML5 بهبودهای فراوانی در زمینه ی نرم افزارهای موبایل ارائه داده است . API های جدید مانند موقعیت جغرافیایی Geolocation به شما این اجازه را می دهد تا موقعیت مکانی کاربر را پیدا کرده و براساس آن ، داده های مختص آن موقعیت را برای کاربر فراهم نمایید .

تگ viewport در HTML5 به شما اجازه می دهد تا عرض viewport و همچنین میزان بزرگنمایی را مشخص نمایید . و همچنین تگی مختص شناسایی دستگاه ها می باشد که با استفاده از آن توسعه دهندگان وب می توانند با شناسایی مرورگرهای مختلف تنظیمات خاص آن مرورگر را ارائه دهند . بطور مثال توسعه دهنده می تواند به IOS بگوید که اگر صفحه ی اصلی نشانه گذاری شده بود باید آن را بصورت تمام صفحه بنمایش در آورد .

پایان قسمت ششم

محمد جعفری فوتمی

قسمت هفتم جستجو در تکنولوژی های HTML5

محمد جعفری فوتمی
معرفی نویسنده : محمد جعفری فوتمی

از سال 1382 بطور تخصصی در زمینه ی طراحی وب سایت کار کرده ام و در طی 12 سال گذشته تجربیاتی را کسب کرده ام که در هیچ کتاب و منبع آنلاینی یافت نمی شود ، تصمیم گرفته ام تا این تجربیات را در قالب مقالاتی به اشتراک بگذارم . امیدوارم مفید واقع شود .

امتیاز به مطلب
           
نظرات کاربران
ارسال نظر