• با دانستن این 10 مورد، از دیگر تازه کارهای عرصه برنامه نویسی متمایز خواهید شد.
با دانستن این 10 مورد، از دیگر تازه کارهای عرصه برنامه نویسی متمایز خواهید شد.
1395/04/30 - 16:09:55 // مقالات عمومی // 0 نظر // 7774 بازدید

اکثر ما به مدرسه و دانشگاه می رویم تا شغل خوبی یافته و زندگی مرفه و آبرومندانه ای داشته باشیم. پیدا کردن شغل همه دردسر ساز و استرس زا بوده و مخصوصا اگر صفر کیلومتر باشید، این مساله می تواند به یک امر بسیار مشکل و نا امید کننده تبدیل شود.

با دانستن این 10 مورد، از دیگر تازه کارهای عرصه برنامه نویسی متمایز خواهید شد.

اکثر ما به مدرسه و دانشگاه می رویم تا شغل خوبی یافته و زندگی مرفه و آبرومندانه ای داشته باشیم. پیدا کردن شغل همه دردسر ساز و استرس زا بوده و مخصوصا اگر صفر کیلومتر باشید، این مساله می تواند به یک امر بسیار مشکل و نا امید کننده تبدیل شود. اولین شغلی که بعد از فارغ التحصیلی باید پیدا کنید، نقش بسزایی در آینده شما دارد. جمع کثیری از فارغ التحصیلان در یافتن اولین شغل ناتوانند و وضعیت آنها به شکل فلج کننده ای سخت و دردسر زا میگردد.

این مقاله بیشتر به درد فارغ التحصیلان IT و کامپیوتر میخورد. کسانی که دارای دانشی تا حدودی کم عمق در حوزه IT می باشند و حالا قرار است اولین شغل خود را در جایگاه یک برنامه نویس پیدا نمایند. دانستن این 10 آیتم به برنامه نویسان تازه کار در روند شغل یابی کمک به سزایی مینماید.

· سیستمهای کنترل سورس و ورژن

دانستن چگونگی کار با Version Control Systems نقش بسزایی در Bold شدن تواناییهای شما دارد. اکثر برنامه نویسان به دانش حداقلی چگونگی تولید سورس کد دست پیدا میکنند، ولی هرگز نمی آموزند مباحث Versioning چگونه باید Handle شود. اینجاست که دانستن این فن شما را از دیگر تازه کارها متمایز می کند.

· کامنت نویسی و دانستن اصول چگونه نوشتن

هرگاه خواستید برای یک شرکت یا حتی خودتان کدنویسی کنید، به فکر 6 ماه دیگر هم باشید. وقتی که دیگر کسی به خاطر نمی آورد وسط این کدها چه خبر است و 2 خط کامنت همه را نجات خواهد داد. کامنت نویسی و در کنارش مرتب نویسی سبب خواهد شد شما یک عنصر مفید تر و در مواردی نجات دهنده به حساب بیایید. در کنار موارد ذکر شده، دلسوزی شما برای دیگران و سیستم کاری هم بهتر به اثبات خواهد رسید.

نکته : بنده( علی کلاهدوزان) کامنت هم بنویسم، طوری می نویسم که فقط خودم بفهمم. همینه که هست !.

· دانستن اصول و مبانی Regular Expression

نکته جالب و مزیت این شبه زبان برنامه نویسی این است که همه جا کاربرد دارد و کار با آن سرعت و زیبایی کدنویسی شما را طرز عجیبی ارتقا خواهد داد.

· برای خود Library های آماده ایجاد کنید

هر بار قرار است جایی استخدام شوید یا اگر دفعه اول است، زیبا نیست شرکت و دیگران را گرفتار مثلا تابع تبدیل تاریخ و... نمایید. زودتر Library ایجاد کرده و با خود ببرید. چنین کاری سرعت شما را افزایش داده و در وقت هم صرفه جویی خواهد شد.

· به SQL مسلط باشید

زبان SQL و قواعد حاکم بر آن در همه جا تقریبا یکسان است. سعی کنید به SQL کاملا مسلط باشید و به این شکل توان فنی خود را ارتقا دهید. تقریبا امکان اینکه با دیتابیسها سر و کار نداشته باشید، صفر است. برای کار با همه دیتابیسها به استانداردهای SQL نیاز دارید. پس در یادگیری آن شتاب کنید.

· با IDE ها مختلف آشنا شوید

شاید در دانشکاه همه چیز درون NotePad پیاده سازی شده و مشکلی هم نباشد، ولی برای نوشتن سیستمهای واقعی نمی توان فقط از NotePad استفاده کرد. سعی کنید با IDE های معروف آشنا باشید تا در صورت یافتن شغلی مناسب یا در جلسات و مصاحبه های کاری اسامی برای شما نا آشنا و عجیب نباشد.

· با قواعد Debug کردن آشنا باشید و حوصله هم به خرج دهید

روال Debug کردن برنامه ها یک جز لاینفک در برنامه نویسی است و PlatForm و ... هم نمی شناسد. سعی کنید هم با قواعد آن آشنا شوید و هم حوصله و صبر لازمه برای آن را در خود ایجاد کنید.

· به نیازمندیهای زبانهای مختلف آشنا باشید

به طور قطع برنامه های دات نت به Dotnetframework نیازدارند یا PHP به سرورهای Apache وابسته است. این نوع دانش فنی را باید برای همه تکنولوژیها داشته باشید. درست است شاید هیچ وقت سر و کار شما به Python نیفتد، ولی حداقل کاربرد و PlatForm را بدانید تا در موارد خاص متهم به بی اطلاعی نشوید.

· کار تیمی

بیاموزید چگونه تک رو نباشید و بتوانید در تیمهای مختلف انعطاف نشان دهید. این مورد را میتوان از مابقی دیگر موارد مهم تر قلمداد کرد. روحیه کار تیمی اصل اساسی کار در شرکتهای برنامه نویسی است.

· با روالهای کار بر کدهای دیگران آشنا شوید

مخصوصا اگر تازه کار هستید، باید یاد بگیرید روی دست خط دیگران کار کنید و در تیمهای تعمیر و نگهداری به خوبی خود را نشان دهید. این مورد هم میتواند در پیدا کردن کار برای یک تازه کار بسیار مهم قلمداد شود.

در پایان باید اعتراف نمایم که اگر پدر شما پولدار باشد، هیچکدام از این موارد دیگر مهم نیست و هرکاری دوست داشته باشید می توانید انجام دهید. البته اگر پدرتان پولدار بود، الان اصلن در حال خواندن مقالات بنده نبودید. به هر حال موفق باشید.

علی کلاهدوزان
معرفی نویسنده : علی کلاهدوزان

سلام بر دوستان ،
شاید رایج است به عنوان پروفایل کاربر ، چند خطی راجع به خودم بنویسم ، ولی وضعیت کاری و سوابق من با یک جستجوی ساده در گوگل مشخص خواهد شد ، لذا سرتان را با مطالب بی مورد به درد نیاورم بهتر است . اگر نکته خاصی لازم بود بدانید در قسمت "ایلیا سافت در یک نگاه" به احتمال زیاد یافت خواهد شد . جزئیات بیشتر را سوال کنید ، آدرس ایمیل Ali@Kolahdoozan.com همیشه جوابگوی شماست .امیدوارم از مطالب سایت استفاده کرده باشید . شاد و پیروز باشید .

امتیاز به مطلب
           
نظرات کاربران
ارسال نظر