• چگونه در محیط کار باهوش تر به نظر برسیم؟
چگونه در محیط کار باهوش تر به نظر برسیم؟
1395/04/30 - 09:44:53 // مقالات عمومی // 0 نظر // 7088 بازدید

شاید گاهی حتی خودمان هم به این نتیجه برسیم که زیاد تند و تیز و باهوش نیستیم و در مواردی آنرا ناشی از تاثیرات ژنها و وراثت و بخت و اقبال و ... بدانیم. در اینجا نمی توان قضاوت نمود که چنین طرز تفکری صحیح یا غلط است. در این مبحث قصد داریم نگاهی به وضعیت صحیح بودن چنین فرضیه ای بیندازیم و برای آن راه حلی بیابیم.

چگونه در محیط کار باهوش تر به نظر برسیم؟

شاید گاهی حتی خودمان هم به این نتیجه برسیم که زیاد تند و تیز و باهوش نیستیم و در مواردی آنرا ناشی از تاثیرات ژنها و وراثت و بخت و اقبال و ... بدانیم. در اینجا نمی توان قضاوت نمود که چنین طرز تفکری صحیح یا غلط است. در این مبحث قصد داریم نگاهی به وضعیت صحیح بودن چنین فرضیه ای بیندازیم و برای آن راه حلی بیابیم.

پس فرض ما این است که ما واقعن آنچنان باهوش نیستیم و برای کارکردن و داشتن یک جایگاه مناسب در محیط کار و ... باید فکری بنماییم. خوب باهوش نبودن بر اساس فرضیه ما دست خودمان نیست، پس اجازه دهید ببینیم چه چیزهایی هست که دست خودمان است و میتوانیم آنها را به عنوان خصایص مثبت به دیگران ارائه دهیم.

· سر وقت و دقیق بودن

بله اینکه دیگر نیاز به ژنتیک و داشتن برتریهای وراثتی ندارد. سر قرارها به موقع حاضر شوید و به ساعات ورود و خروج شغلی خود بیشتر دقت کنید. اگر وظیفه ای بر عهده شما گذاشته شد، به دقت و درستی آنرا به پایان برسایند.

· رعایت اخلاق کاری

اگر قرار است جایی کار کنید، با روال کاری آنجا آشنا شوید و سعی کنید مقررات را به درستی رعایت کنید. در کنار آن برای خود مرزهایی از اخلاقیات و ... ایجاد و از این خط قرمزها عبور نکنید.مثلا راز دار باشید و اجازه دهید دیگران در کنار شما احساس امنیت نمایند. اسرار کاری و تجاری محیط کاری را همواره ارزشمندانه پیش خود نگه دارید. همین خصیصه اخلاقی بیشتر از IQ بالا شما را در محیط کار محبوب و تاثیرگزار مینماید.

· پرتلاش و پی گیر باشید

داشتن یک روحیه تلاش گر و سعی در به اتمام رساندن امور، برابر است با کسب اعتبار در محیط کار و این می تواند بسیار پر ارزش و مهم باشد. اگر موضوعی به شما محول شد و حتی آنچنان در آن ماهر نیستید، میتوانید با تلاش و کوشش بیشتر از پس آن بر بیایید و این یعنی موفقیت . همواره داستان مسابقه دو بین خرگوش و لاکپشت را به خاطر بیاورید. در اکثر موارد این لاکپشتها هستند که بدون غرور و هیجان به مقصد میرسد و دلیل آن پیگیری و تلاش آنها می باشد.

· زبان بدن را فراموش نکنید

در اکثر موارد، استفاده از استانداردهای Body Language شما را بر محیط و افراد برتری خواهد داد و در نتیجه سبب میشود شما باهوش تر و قوی تر به نظر برسید. دقت و توجه به جنبه های ظاهری می تواند شما را در نخستین لحظات برخورد با دیگران بسیار منسجم تر نمایان کرده و این خاطره از شما تا ابد در ذهن افراد باقی خواهد ماند. ضمنن مثلا در موارد بروز اضطراب و ناهماهنگی، رفتار و کنترل بازخوردها میتواند شکل دیگری از شخصیت از شما را در دیگران به منسه ظهور برساند.

· انرژی مثبت پراکنده کنید

طلقی دیگران از شما به عنوان یک منبع انرژی می تواند از شما شخصیتی اثرگزار ایجاد نماید و این برابر است با محبوبیت بیشتر. مطمئن باشید بین شما و یک شخصیت قصه دار و همیشه نابود شده، همواره شما در ردیف اول انتخابها خواهید بود.

· خوش رفتاری

آیا برای این آیتم هم باید توضیح نوشته شود؟. خوش رفتار باشید و اثرات مثبت آنرا ببینید . این اولین شرط انسانیت است.

· شور و اشتیاق

سعی کنید در کاری که انجام میدهید، شور و اشتیاق نشان دهید. نمایان بودن این خصیصه اخلاقی مخصوصا در محیط کار سبب بوجود آمدن یک حس مثبت در مدیران و همکاران شده و آنها از شما به عنوان یک موتور محرکه در سیستم کاری یاد کنند.

· اجازه دهید به شما آموزش داده شود

در مواردی که باید تحت مدیریت دیگران کار و فعالیت کنید، انعطاف نشان دهید و اجازه دهید حتی به شما تذکر داده شود. در برابر یادگیری و نصایح دیگران مقاومت نکنید. این عامل در انتخاب شدنهای مکرر در سیستمهای کاری نقش بسزایی دارد.

· اضافه کاری در حد معقول

اگر مثلا قرار است در هفته 30 ساعت در محل کار حاضر بوده و فعالیت نمایید، اصلا ایرادی ندارد اگر 34 ساعت این روند انجام گردد. همین سبب نشان داده شدن وفاداری و تمرکز شما بر روی امور بوده و بر اساس آن میتوان در مورد نیروهای فعال یک شرکت قضاوت نمود.

· نمایش آمادگی برای کارهای مثبت

همواره خود را برای تغییر و تحرک آماده نگاه داشته و از امور جدید احراز ننماید. این عامل خود سبب میگردد موارد جدید همواره به شما ارجاع داده شود و باید به این نکته توجه نمود که همیشه موارد جدید به افراد باهوش و ذکاوت ارجاع می شود. حال اگر شما خود را برای هر مورد جدید آماده نشان دهید، در عمل همه شما را باهوش و ذکاوت تلقی خواهند نمود.

در این مقاله به بررسی راه حلهایی پرداختیم که در اکثر موارد همه آنها به خود ما بستگی دارند و هیچ عامل بیرونی یا وراثتی و ... آنچنان نقشی در داشتن یا نداشتن آنها ندارد. کافی است سعی کنیم و همواره خود را روی مدار این موارد نگاه داریم.

علی کلاهدوزان
معرفی نویسنده : علی کلاهدوزان

سلام بر دوستان ،
شاید رایج است به عنوان پروفایل کاربر ، چند خطی راجع به خودم بنویسم ، ولی وضعیت کاری و سوابق من با یک جستجوی ساده در گوگل مشخص خواهد شد ، لذا سرتان را با مطالب بی مورد به درد نیاورم بهتر است . اگر نکته خاصی لازم بود بدانید در قسمت "ایلیا سافت در یک نگاه" به احتمال زیاد یافت خواهد شد . جزئیات بیشتر را سوال کنید ، آدرس ایمیل Ali@Kolahdoozan.com همیشه جوابگوی شماست .امیدوارم از مطالب سایت استفاده کرده باشید . شاد و پیروز باشید .

امتیاز به مطلب
           
نظرات کاربران
ارسال نظر