• ASP.NET Core 1 – قسمت 23
ASP.NET Core 1 – قسمت 23
1395/02/05 - 11:12:56 // MVC 5 & 6 // 0 نظر // 4345 بازدید

در این قسمت به بررسی چگونگی ارتباط با DataBase مبتنی بر Entity FrameWork خواهیم پرداخت . EF هم در بستر Core 1 دستخوش تغییراتی شده است و بر اساس ادعای ماکروسافت کاملا از صفر نوشته شده و دارای توانمندیهای جدید و در کنار آن حذف یکسری آیتمهای قدیمی شده است .

بسمه تعالی

ASP.NET Core 1 قسمت بیست و سه

در این قسمت به بررسی چگونگی ارتباط با DataBase مبتنی بر Entity FrameWork خواهیم پرداخت . EF هم در بستر Core 1 دستخوش تغییراتی شده است و بر اساس ادعای ماکروسافت کاملا از صفر نوشته شده و دارای توانمندیهای جدید و در کنار آن حذف یکسری آیتمهای قدیمی شده است .

میتوانید در مقاله زیر نگاه کوتاهی به تغییرات EF Core 1 بیندازید .

قابلیتهای Entity Frame Work 7 یاهمان EF Core 1

برای شروع باید نگاهی به SQL Server نصب شده بر روی سیستم خود بیندازید . این مراحل را با هم پی میگیریم .

در این پروژه از یک دیتابیس Local استفاده خواهیم نمود . می توانید از دیگر دیتابیسها هم استفاده کنید ، ولی من به جز Oracle و SQL Server دیتابیس دیگری را حتی تا بحال ندیده ام و با SQL Server پیر شده ام ، لذا همه چیز را تا پایان و حتی در آموزش دیگر تکنولوژیها با SQL Server ادامه خواهم داد. شاید در ماههای آینده آموزش MongoDB را هم شروع کنیم ، ولی دیتابیس ایده آل من همواره همان SQL Server خواهد بود.

من از SQL 2016 استفاده می کنم ، ولی هر ورژنی داشته باشید برای شما کافی است و نیازی به تغییر یا نصب 2016 نمی باشد.

بعد از ورود به Query Editor در SQL Server با اجرای یک خط دستور ساده میتوانید Version نصب شده بر روی سیستم من را مشاهده کنید .

یکی از ابزارهای درون VS.NET که برای کار کردن با SQL Server راه را کوتاه تر خواهد کرد ، SQL Server Object Explorer است . می توانید از درون VS.NET به SQL متصل شوید و همه دیتابیسها و Object های موجود در آنها مانند Table ها و ... را مشاهده و مدیریت کنید .

در تصویر زیر میبینید که بعد از اتصال به Server می توان با باز کردن هر یک Node های Tree به دیتابیسها و ... دسترسی داشت .

یکی از دردسرهایی که افراد با آن روبرو هستند ، Connection String و پیدا کردن آن برای پروژه ها میباشد . برای داشتن چنین محتوایی مشابه زیر عمل کنید . یک کلیک راست بر روی ServerName و مراجعه به Properties .

این مقدار را Copy کنید و برای قسمتهای بعد در یک جایی از پروژه کامنت کنید تا بعدا از آن استفاده کنیم.

حالا که وضعیت SQL Serverمشخص شد ، باید به سراغ EF رفته و استفاده از آنرا در پروژه آغاز کنیم.

اولین قدم در استفاده از EF ، نصب آن از طریق Nuget میباشد .

اینبار این کار را به مراجعه به Project.Json انجام خواهم داد. دو پکیج جدید مطابق تصویر زیر باید اضافه شود .

درون فایل Project.Json یک بخش دیگر هم وجود دارد که باید دستخوش تغییر قرار گیرد . بخش Commands قسمتی است به با کمک آن میتوان پروژه را از طریق Command Line هم مدیریت و دستکاری نمود . برای اینکه EF هم از طریق Commandها قابل دستکاری و مدیریت باشد ، آنرا هم به Command Section مطابق زیر اضافه خواهیم کرد . این فابلیت بعدا در Migration و ... به ما کمک خواهد کرد .

فایل را Save و برای احتیاط یکبار با زدن Shift+Ctrl+B پروژه را Build کنید . با اینکار Dependency های لازمه از طریق Nuget به پروژه افزوده شده و زمینه برای کار با EF و ایجاد DbContext در بخش بعدی آماده خواهد شد.

علی کلاهدوزان

موفق باشید

علی کلاهدوزان
معرفی نویسنده : علی کلاهدوزان

سلام بر دوستان ،
شاید رایج است به عنوان پروفایل کاربر ، چند خطی راجع به خودم بنویسم ، ولی وضعیت کاری و سوابق من با یک جستجوی ساده در گوگل مشخص خواهد شد ، لذا سرتان را با مطالب بی مورد به درد نیاورم بهتر است . اگر نکته خاصی لازم بود بدانید در قسمت "ایلیا سافت در یک نگاه" به احتمال زیاد یافت خواهد شد . جزئیات بیشتر را سوال کنید ، آدرس ایمیل Ali@Kolahdoozan.com همیشه جوابگوی شماست .امیدوارم از مطالب سایت استفاده کرده باشید . شاد و پیروز باشید .

امتیاز به مطلب
           
نظرات کاربران
ارسال نظر