• ASP.NET Core 1 – قسمت اول
ASP.NET Core 1 – قسمت اول
1395/01/25 - 11:33:52 // MVC 5 & 6 // 5 نظر // 7078 بازدید

در این سلسله مقالات قصد داریم به بررسی ورژن جدید ASP.NET و به شکل کلی .NET Core 1 بپردازیم . برای شروع باید اضافه کنم که دانش اولیه در حوزه OOP و زبان C#.NET برای درک صحیح این تکنولوژی الزامی می باشد .

بسمه تعالی

ASP.NET Core 1 قسمت اول

در این سلسله مقالات قصد داریم به بررسی ورژن جدید ASP.NET و به شکل کلی .NET Core 1 بپردازیم .

برای شروع باید اضافه کنم که دانش اولیه در حوزه OOP و زبان C#.NET برای درک صحیح این تکنولوژی الزامی می باشد .

خوب فعلن برای شروع درون محیط VS.NET 2015 یک پروژه جدید به شکل زیر ایجاد میکنیم .

File>New>Project

با کلیک بر روی Project صفحه انتخاب انواع پروژه های .NET باز میشود که شما مطابق تصویر زیر عمل کنید .

 

بعد از آن مطابق شکل یک Empty Project ایجاد و تیک Cloud Hosting را هم بردارید .

 
 

خوب OK را بزنید و اندکی صبر کنید تا پروژه ایجاد شود .

خوب بعد از ایجاد پروژه همه Tab های باز را ببندید و از طریق منوی

Debug>Start Without Debugging

پروژه را به اصطلاح Run کنید .

خوب نتیجه به جز یک Hello Word ساده نخواهد بود ، ولی اینطوری مطمئن میشویم پروژه سالم ایجاد شده است .

خوب حالا پروژه رو از حالت اجرا در بیاورید و اجازه بدهید برویم سراغ بررسی اجزا و فایلهایی که در Solution Explorer مشاهده میکنیم .

بر روی نام پروژه کلیک راست کنید و در طریق Context Menu باز شده گزینه Open Folder in File Explorer را انتخاب کنید . با این کار فایلهای پروژه درون Folder باز خواهد شد .

خوب فایلهایی که میبینید مشابه زیر خواهد بود

1- Solution File که همنام پروژه خواهد بود. اگر بخواهید پروژه باز شود ، می توانید بر روی این فایل کلیک کنید. این روند سالهاست که در Visual Studio وجود دارد .

2- Global.Json که اگر در ویندوزتان قسمت نمایش پسوند فایلها را فعال کنید ، دقیقن خواهید دید که این یک فایل با پسوند Json است. درون VS.NET داخل این فایل را یک نگاهی بیندازید . فعلن قصد ندارم به شرح جزئیات این فایل بپردازم ، ولی تا همین جا مشخص است که این فایل شامل یکسری تنظیمات خواهد بود که 2 مورد آن الان درون فایل مشخص است . یکی Test Folder که البته الان آن فولدر وجود ندارد و یکی هم خود پروژه که در مسیر Src اصولن باید باشد . الان درون فولدر پروزه ، یک Src داریم و قابل مشاهده است . قاعدتا متوجه شده اید که فولدر Test به منظور Unit Testing بوجود خواهد آمد . درون فولدر Src یک فولدر همنام پروژه خواهیم داشت که با ورود به آن لیست فایلهای پروژه را خواهید دید .

نکته : در این ورژن ، سیستم فایل با Solution Explorer عملن Sync شده است . الان فایل ReadMe را از درون فولدر حذف کنید ، خواهید دید سریعا درون VS.NET هم حذف خواهد شد .

در این ورژن ، عملن فایلها زیر نظر و آماده به Recompile میباشند . برای مثال ، یکبار دیگر پروژه را مشابه آنچه توضیح دادیم ، Run کنید .

خوب حالا فایل Startup.CS را بیرون از VS.NET مثلن درون NotePadباز کنید و Hello Word را پیدا کنید و متن پیام را به جای Hello Word به چیز دیگر تغییر داده و فایل را Save کرده و در Browser صفحه بالا آمده را Refresh کنید . خواهید دید که فایل دوباره Recompile خواهد شد .


خوب در بخش بعدی به بررسی دیگر اجزای درون فولدر Src خواهیم پرداخت و پس از آن به سراغ بررسی چگونگی شروع یک برنامه واقعی درون VS.NET در این نسخه خواهیم رفت . دقت کنید که بعضی از فایلهای معرفی شده در آینده باید به طور مفصل تحت بررسی و تحلیل قرار گیرد .

علی کلاهدوزان
معرفی نویسنده : علی کلاهدوزان

سلام بر دوستان ،
شاید رایج است به عنوان پروفایل کاربر ، چند خطی راجع به خودم بنویسم ، ولی وضعیت کاری و سوابق من با یک جستجوی ساده در گوگل مشخص خواهد شد ، لذا سرتان را با مطالب بی مورد به درد نیاورم بهتر است . اگر نکته خاصی لازم بود بدانید در قسمت "ایلیا سافت در یک نگاه" به احتمال زیاد یافت خواهد شد . جزئیات بیشتر را سوال کنید ، آدرس ایمیل Ali@Kolahdoozan.com همیشه جوابگوی شماست .امیدوارم از مطالب سایت استفاده کرده باشید . شاد و پیروز باشید .

امتیاز به مطلب
           
نظرات کاربران
  • بهنام
    1395/03/20 - 23:55:12

    1
    0
    با سلام و عرض خسته نباشید به نظر شما چه زمانی مناسب استفاده از ASP.NET Core برای پروژه هایی تجاری هستش؟ با تشکر
     
     
    ------------------------------------------------
     
    پاسخ : همین الان هم مشکلی ندارد ، ولی اگر قصد شروع یک پروژه بزرگ را دارید ، هنوز MVC 5 بیشتر پیشنهاد میشود. 
  • ab
    1395/03/24 - 14:02:21

    0
    0
    سلام می خواهم طبق آموزش شما Asp.net را یاد بگیرم اما در مرحله اول هنگام ایجادپروژه جدید برای من مطابق شکل زیر استآیا باید vs2015 از نوع نصب کنم یا باید تغییراتی ایجاد کنم http://s6.picofile.com/file/8255610268/Untitled.png لطفا راهنمای بفرمایید
     
    ----------------------------
     
    پاسخ :
     
    با سلام
    بر اساس نسخه ها و آپدیت های مختلف ویژوال استودیو این template ها متفاوت می باشد . اگر شما تازه کار بوده و حرفه ای نمی باشید و می خواهید دقیقن شبیه به این تصاویر آموزش باشد ، باید نسخه ی ویژوال خود را با ما دقیقن یکی نمایید .
     
    نسخه ی مورد استفاده ی ما در این پروژه  : Visual Studio 2015 - RC1 می باشد 
     
  • ab
    1395/03/25 - 12:43:15

    0
    0
    سلام آیا اپدیت2رانصب کنم مشکل حل میشود باتشکر
     
    --
    نصب کنید . درست میشه . کمی هم دقت کنید.  
  • مهران حسين نيا
    1395/05/21 - 17:37:59

    1
    0
    با عرض سلام. زحمات شما بدون ترديد قابل تقدير و بسيار ارزشمند است . همت مضاعف شما در جمع آوری ، ترجمه و ارائه مطالب ، مخصوصا توجه شما به موضوعات روز و چالش بر انگيز زمينه و بستر بسيار مناسبی را فراهم کرده که قطعا با عنايت به پشتکار و همت شما بزودی نتايج بسيار موثر و درخشانی خواهد داشت . از آنجاييکه از وجود اين پروژه مطلع نبودم بسيار دير هنگام برای شما و همکارانتان آرزوی موفقيت می کنم .
  • احمد
    1395/08/28 - 17:45:33

    0
    0
    برای من پوشه ها و فایلهای .vs packages testcore1 testcore1.sln میاد و اونچیزی که شما میگید وجود نداره. شکل چیه؟ متشکر
ارسال نظر