SOLID چیست ؟.
قاعدتا در همین حرکت به سراغ گوگل خواهیم رفت و به احتمال زیاد به Wikipedia منتقل خواهیم شد.
بسمه تعالی
آموزش SOLID Programming Principles - بخش دوم
SOLID چیست ؟.
قاعدتا در اولین حرکت به سراغ گوگل خواهیم رفت و به احتمال زیاد به Wikipedia منتقل خواهیم شد. اولین نکته ای که مشاهده خواهیم کرد عبارت زیر است .
SOLID (object-oriented design)
این بدین معناست که از همان ابتدا باید به شی گرایی فکر کنیم. خود عبارت SOLID از کاراکترهای اولیه پنج قرارداد یا قانون زیر گرفته شده است.
§ Single responsibility principle (SRP)
§ Open-Closed principle (OCP)
§ Liskov substitution principle (LSP)
§ Interface segregation principle (ISP)
§ Dependency inversion principle (DIP)
هر کدام از این آیتمها باید به صورت دقیق و بررسی گردد که هر کدام در بخش با بخشهایی مجزا مورد بررسی قرار خواهند گرفت.
دقت کنید که بر اساس آنچه قبلا هم به آن اشاره شد، همه این مباحث مبتنی بر Class ها و Interfaceها بوده و شما OOP را با غلظت بالا حس خواهید نمود. درک درست و پیاده سازی آیتم شماره یک این موارد به تنهایی نیز میتواند سبب ایجاد استقلال در Object های موجود در Application شما گردد.
حال وقت آن است که به سراغ بررسی SRP رفته و این مبحث آموزشی را به صورت جدی آغاز کنیم، ولی به دلیل حفظ استقلال بخشها و اهمیت هر یک از آنها بهتر است شروع SRP در یک بخش مجزا انجام گیرد، لذا شما را دعوت به مطالعه بخش بعدی با عنوان بررسی و آموزش SRP مینمایم.