• گروهبندی عکاسان
گروهبندی عکاسان
1395/01/09 - 11:00:02 // مقالات عمومی // 0 نظر // 2772 بازدید

عکاسی با وارد شدن دوربین های دیجیتال و موبایل های هوشمند با دوربین های حرفه ای به بازار ، وارد تجربه ای جدید شد . تجربه ای که در آن اکثریت مردم دنیا وارد دنیای زیبای ثبت لحظات ، مناظر و واقایع شدند .

گروهبندی عکاسان

عکاسی با وارد شدن دوربین های دیجیتال و موبایل های هوشمند با دوربین های حرفه ای به بازار ، وارد تجربه ای جدید شد . تجربه ای که در آن اکثریت مردم دنیا وارد دنیای زیبای ثبت لحظات ، مناظر و واقایع شدند . با افزایش جمعیت عکس گیرندگان ، خیلی از کسانی که از دیرباز به کار مشغول بودند احساس خطر کردند و البته در مقابل این افراد جمع کثیری ، از این رویداد استقبال نموده و آن را اتفاقی میمون خواندند .

شاید هر دو گروه بدرستی واکنش نشان دادند؛ چرا که گروهی غیرحرفه ای و غیرعکاس که تنها بدلیل داشتن تجهیزات گران قیمت و کمبود نیروی عکاس قادر به حضور در دنیای عکاسی بودند ، با ورود جمعیت زیاد و جدید احساس خطر کردند . چرا که اکثر تجهیزات جدید با کیفیت و ارزان قیمت بودند . و گروه دوم ، شاید بدلیل ثبت شدن مناظر و وقایع بیشتر مشتاقانه از این افراد در عکاسی استقبال کردند ، چرا که با حضور آن ها تجربیات جدید با دنیای پیرامون نصیب تشنگان عکس شد .

و اما برای تمیز دادن گروه های مختلف دست به دوربین ها ( عکاس ! ) می توان به صورتی که در ادامه به آن خواهیم پرداخت آن ها را دسته بندی نمود .

گروه اول که اکثریت مطلق عکاسان را تشکیل می دهند ، آن هایی هستند که برای جمع آوری لایک بیشتر ! در شبکه های اجتماعی ، فالوئرهای زیادتر و همچنین محبوبیت و تعریف و تمجید شنیدن از اطرافیان خود هستند . این گروه اصولن بدنبال قواعد تئوری عکاسی نخواهند رفت و بیشتر با تقلید از عکس های محبوب ، صحنه هایی تکراری ثبت نموده و تا پایان دوره ی عکاسی هیچ گونه پیشرفتی در عکس های آن ها نمود پیدا نخواهد کرد و اگر در این بین عکسی فوق العاده بگیرند ، می شود آن را به حساب شانس و بخت و اقبال گذاشت ، چرا که اگر در مورد چگونگی کیفیت بالای عکس چه از نظر بصری و چه از نظر فنی سوال کنید ، اولن توضیحی دقیق و فنی نخواهند داشت و دوم اینکه معمولن نخواهند توانست آن کیفیت را تکرار کنند .

نهایت موفقیت این افراد برنده شدن در مسابقات عکاسی گروه های موجود در شبکه های اجتماعی ست که تصاویر با استفاده از تعداد لایک های بیشتر انتخاب می شوند !!

و اما گروه دوم افرادی هستند که از روی علاقه و لذت عکاسی سعی در عکاسی کردن دارند . این افراد که معمولن naturalism و عارف مسلک هستند ، عکاسی را برای لذت آن و ثبت مناظری که از آن لذت می برند انجام می دهند .

یکی از خصوصیات آن ها این است که معمولن در ژانر طبیعت و زندگی روستایی و بدور از آلایشات و آلودگی های شهری عکاسی می کنند .

اکثر آن ها با مواجهه با یک منظره ی لذت بخش لختی درنگ کرده و به نظاره می نشینند و سپس اگر فوران احساسات به آن ها مجوز لازم را داد ، دست به دوربین می شوند .

این افراد خود به دو گروه تقسیم می شوند : گروهی که عکس ها را به اشتراک می گذارند تا سایرین را در لذت خود شریک کنند و گروهی که دیگران را از این قائله محروم نموده و بیشتر درون گرا می باشند . افراد این گروه را می توان در زمره ی افراد قابل احترام قرار داد .

در این دسته افرادی که روحیه ی جدی تری دارند بدنبال تئوری عکاسی نیز رفته و دانش عکاسی را به صورت نظری هم فرا می گیرند تا عکس های علمی تر و صحیح تری از لحاظ فنی ثبت نمایند .

و گروه سوم آن هایی هستند که عکاسی را به صورت حرفه ای و آکادمیک دنبال کرده و در جشنواره های هنری بزرگ مقام و رتبه می آورند و مورد تحسین بزرگان عکاسی می باشند . آن ها تئوری های قوی عکاسی ، بهمراه دانش نظری جامع خود را پشتوانه قرار داده و بر مبنای هنر ذاتی خود دست به خلق آثار ماندگار عکاسی می زنند که تا سال ها پس از خود نیز سرلوحه و سرمشق دانش آموختگان عکاسی آینده می باشد . در جامعه از این گروه با عنوان هنرمند یاد می شود .

تعداد اعضای این دسته بندی معدود بوده و شاید هر چند سال یک نفر به عنوان هنرمند ماندگار در اذهان جامعه شکل گیرد و سایرین به گروه های دیگر کوچ کنند .

و اما دسته ی آخر آنهایی هستند که عکاسی برای آن ها شغل محسوب شده و از این راه کسب درآمد می کنند . این افراد معمولن یا در آتلیه ی خود کار می کنند و یا به عکاسی تجاری مشغولند .

اکثریت نسل قدیم در این گروه به صورت تجربی به این حرفه پرداخته اند ، اما جوانان تازه نفس در این عرصه معمولن از دانش آکادمیک برخوردار بوده و بصورت حرفه ای عکاسی می کنند .

در پایان باید اضافه نمود که افراد متعلق به هر گروه می توانند در زیر مجموعه ی گروه های دیگر نیز قرار گیرند . بطور مثال شخصی که هنرمندانه عکاسی می کند شاید بناچار برای گذران زندگی خود در آتلیه ی مشغول بکار شود و یا دست به عکاسی تجاری نیز بزند ! ( البته این اتفاقات بیشتر شامل کشورهای در حال توسعه ای مانند ایران می شود )

و یا ممکن است شخصی که در سن کم برای جمع آوری لایک در شبکه های اجتماعی عکاسی می کند پس از وارد شدن به دوره های جدید زندگی ، تغییر رویه داده و پا به سایر گروه ها بگذارد .

نویسنده : محمد جعفری فوتمی

محمد جعفری فوتمی
معرفی نویسنده : محمد جعفری فوتمی

از سال 1382 بطور تخصصی در زمینه ی طراحی وب سایت کار کرده ام و در طی 12 سال گذشته تجربیاتی را کسب کرده ام که در هیچ کتاب و منبع آنلاینی یافت نمی شود ، تصمیم گرفته ام تا این تجربیات را در قالب مقالاتی به اشتراک بگذارم . امیدوارم مفید واقع شود .

امتیاز به مطلب
           
نظرات کاربران
ارسال نظر