• بخش 14 – آموزش Node.JS ، JSON
بخش 14 – آموزش Node.JS ، JSON
1395/03/22 - 11:58:32 // Node.js // 0 نظر // 4603 بازدید

NPM برای تنظیمات ماژول ها از فایل JSON استفاده می نماید . پیش از آنکه عمیق تر به موضوع NPM بپردازیم ، نگاهی به JSON خواهیم داشت .

بخش 14 – آموزش Node.JS ، JSON

NPM برای تنظیمات ماژول ها از فایل JSON استفاده می نماید . پیش از آنکه عمیق تر به موضوع NPM بپردازیم ، نگاهی به JSON خواهیم داشت .

JSON یک فورمت استاندارد برای انتقال داده در شبکه می باشد . می توان آن را یک بخشی از شیء literal جاوا اسکریپت در نظر گرفت که برای اهداف گوناگون استفاده می گردد .

یکی از محدودیت های استفاده از JSON این است که باید برای کلید شیء جاوا اسکریپت از علامت quotation استفاده نمایید ، بدین ترتیب شما دیگر مشکلی در استفاده از کلمات کلیدی جاوا اسکریپت در لیترال خود نخواهید داشت . بطور مثال کد زیر در نسخه های قدیمی تر جاوا اسکریپت به شما پیغام خطا خواهد داد چرا که for یک کلمه ی کلیدی در جاوا اسکریپت می باشد .

در عوض ، یک نسخه از کد بالا که با تمامی نسخه های جاوا اسکریپت سازگار بوده و هیچ پیغام خطایی نمی دهد بصورت زیر خواهد بود :

افزون بر آن مقادیر مورد استفاده برای یک فایل JSON نیز محدود می باشند . شما می توانید تنها از مقادیر رشته string ، عدد number ، منطقی Boolean (true,false) ، آرایه array ، null و موارد مجاز دیگر در فایل JSON استفاده نمایید . یک نمونه فایل JSON که شامل تمامی موارد ذکر شده می گردد را در زیر می بینید :

دلیل این محدود در انواع ، ساده سازی پروتکل می باشد . اگر شما نیاز به انتقال داده های دیگری مانند تاریخ و انواع شمارشی و ... دارید می توانید آن ها را به صورت یک رشته string ارسال کرده و سپس آن ها را پس از انتقال به نوع مورد نظر خود تبدیل نمایید .

محدودیت بعدی این است که آخرین خصیصه نباید دارای کاما , باشد . و دوباره دلیل این امر برای سازگاری با مرورگرهای قدیمی مانند IE8 می باشد . بطور مثال در زیر اگر چه مثال مورد نظر ما یک لیترال مجاز در Node.js و مرورگرهای مدرن می باشد ، اما یک JSON مجاز نیست .

برای درست شدن و مجاز بودن کد بالا باید کامای آخر را از آن حذف نماییم تا تبدیل به یک JSON مجاز گردد .

بارگزاری JSON در Node.js

از آنجا که JSON بخش مهمی از وب می باشد ، Node.js آن را بعنوان یک فرمت داده ، حتی بصورت محلی می پذیرد . شما می توانید یک فایل JSON را همانند ماژول های جاوا اسکریپتی از سیستم فایل خود بارگزاری نمایید . هر گاه در هنگام بارگزاری ترتیبی ماژول ، اگر یک file.js پیدا نشد ، آنگاه Node.js بدنبال file.json جستجو خواهد کرد . اگر آن را پیدا نمود آن گاه به عنوان یک شیء JSON آماده خواهد کرد . در ادامه مثالی ساده را با هم بررسی خواهیم کرد . ابتدا یک فایل config.json ایجاد نمایید و در آن یک کلید با عنوان “ilia” به شکل زیر بسازید :

حال در فایل app.js فایل JSON ی که ساختیم را بارگزاری خواهیم کرد و مقدار آن را در خروجی چاپ می کنیم.

خروجی کدهای بالا بصورت زیر خواهد بود

شاید با این مثال متوجه شده باشید که چرا بسیاری از کتابخانه های Node.js از فایل های JSON برای تنظیمات خود استفاده می نمایند .

قالب سراسری JSON

انتقال داده ها در سیم ها در قالب و فرم بایت صورت می گیرد . برای نوشتن شیء جاوا اسکریپت و ذخیره ی آن در فایل ، شما نیاز به روشی دارید تا این شیء را تبدیل به یک رشته ی JSON کند . یک شیء سراسری به نام JSON در جاوا اسکریپت وجود دارد که کار تبدیل رشته های JSON به اشیاء جاوا اسکریپت و بالعکس را انجام می دهد . این JSON در Node.js نیز مانند همه ی مرورگرهای مدرن و پیشرفته وجود دارد .

برای تبدیل شیء جاوا اسکریپت به رشته JSON ، براحتی می توانید تابع JSON.stringify را صدا زده و شیء جاوا اسکریپت را بعنوان آرگومان ورودی به آن دهید . این تابع یک رشته ی JSON را برخواهد گرداند . برای تبدیل یک رشته JSON به یک شیء جاوا اسکریپت شما می توانید از تابع JSON.parse استفاده کرده و رشته ی JSON را بعنوان ورودی به آن بدهید . و مقدار بازگشتی این تابع یک شیء جاوا اسکریپت خواهد بود . در زیر مثالی از این توابع را خواهیم دید :

و خروجی این کدها بصورت زیر خواهد بود

شاد و سلامت باشید

محمد جعفری فوتمی

محمد جعفری فوتمی
معرفی نویسنده : محمد جعفری فوتمی

از سال 1382 بطور تخصصی در زمینه ی طراحی وب سایت کار کرده ام و در طی 12 سال گذشته تجربیاتی را کسب کرده ام که در هیچ کتاب و منبع آنلاینی یافت نمی شود ، تصمیم گرفته ام تا این تجربیات را در قالب مقالاتی به اشتراک بگذارم . امیدوارم مفید واقع شود .

امتیاز به مطلب
           
نظرات کاربران
ارسال نظر