• TypeScript - قسمت چهارم
TypeScript - قسمت چهارم
1395/02/24 - 11:46:19 // TypeScript // 2 نظر // 4479 بازدید

در قسمت قبلی توانستیم یک پروژه در VS.NET را خیلی ساده تعریف و کدهای TypeScript را در آن اجرا و نتیجه را ببینیم. در این بخش قصد داریم به بررسی تعریف Variable و مبحث بسیار مهم Typing در TypeScript بپردازیم.

بسمه تعالی

TypeScript - قسمت چهارم

در قسمت قبلی توانستیم یک پروژه در VS.NET را خیلی ساده تعریف و کدهای TypeScript را در آن اجرا و نتیجه را ببینیم. در این بخش قصد داریم به بررسی تعریف Variable و مبحث بسیار مهم Typing در TypeScript بپردازیم.

Typing به چه معناست ؟.

برای رسیدن به جواب ، باید به مثال ساده زیر دقت کنید .

همانطور که مشاهده میکنید ، اول متغیر تعریف میشود که مانند Javascript توسط عبارت var انجام میشود . نام متغیر تایین و بعد مقدار دهی میگردد. خوب در اینجا num یک متغییر عددی است و علت آن هم مقدار دهی اولیه توسط عدد میباشد .

حالا همین کار را به شکل استاندارد تری که پیشنهاد TypeScript هم هست انجام میدهیم.

در اینجا بر اساس یک : و تایین نوع متغیر ، دیگر تا پایان عمر این Variable ، باید نوع آن Number یا همان عدد بماند . حتی میتوانستیم در اینجا مقدار دهی اولیه هم انجام ندهیم ، ولی در هر حال ، نوع متغیر را تعریف کرده ایم و وضعیت مقادیری که میتوان در آن ذخیره نمود ، مشخص شده است .

به تصویر زیر با دقت نگاه کنید .

مقدار any1 که با دستور var تعریف شده ، توانایی ذخیره سازی هر مقدار و هر نوعی را دارد . مقدار num1 مقدار عددی است و تغییر پذیر هم نخواهد بود .

مقدار num2 هم با وضعیت num1 فرقی ندارد ، ولی مقدار دهی اولیه هم شده است . متغییر num3 هم از طریق مقدار دهی اولیه تعریف شده است . حالا وضعیت num4 را ببینید . مقدار num3+100 یعنی این متغیر با مقدار 103 مقدار دهی اولیه شده باشد و ایرادی هم ندارد .

وضعیت str1 جالب است . عبارتی که به صورت string قرار دارد با عبارت عددی به هم متصل و در غالبت یک string تعریف خواهد شد ، چرا که نوعی برای str1 تعریف نشده است ، ولی nothappy به دلیل اینکه number تعریف شده ، دیگر نمی توان درون آن string قرار داد و این یعنی بروز خطا .

حالا چند نمونه متغیر در پروژه تعریف و وضعیت آنها را بررسی خواهیم نمود .

این ساده ترین حالت تعریف یک متغیر عددی و مشاهده کد Javascript متناظر آن می باشد . حال اگر یک متغیر به شکل زیر تعریف کنید ، خواهید دید که خود Compiler هم اجازه ذخیره سازی هر مقداری را در آن میدهد .

این عبارت any به این معناست که هر مقداری را میتوان درون متغیر ذخیره نمود .

در تصویر بالا دو متغیر string تعریف شده که یکی فقط مقدار دهی اولیه شده ، ولی دیگری از طریق Type Annotation هم به صورت string تعریف گردیده است .

به خروجی JavaScript اینها دقت کنید . در تصویر بالا firstname و lastname برای Javascript هیچ فرقی ندارند و این همان نکته ای است که در javascript یک قابلیت محسوب میشد ، ولی در عین حال می تواند دردسر ساز و مشکل ساز باشد .

از اینجا مشخص شد که بحث Type Annotation فقط در TypeScript وجود دارد و Javascript از این قابلیت محروم است و این یکی از تفاوتهای بزرگ و یکی از برتریهایی است که در TypeScript از آن بهره مندیم.

به چند نمونه متغیر ساده دیگر جهت بازتر شدن مطلب دقت کنید .

2 متغیر تعریف کردم و یک Function که 3 عدد را به صورت ورودی دریافت و آنها را با هم جمع خواهد نمود و نتیجه را هم alert خواهد کرد . کد javascript آن هم تولید شده است .

اجازه بدید متد را به شکل زیر صدا بزنیم.

این متد به درستی کار میکند، چون نوعها Dynamic تعریف شده اند و حاصل اتصال فامیل به اعداد و نمایش آن خواهد بود .

حال اگر پارامترهای ورودی متد را به شکل زیر در بیاوریم ، چه خواهد شد ؟.

خوب حالا دیگر امکان ارسال یک string به متد وجود ندارد ، چرا که ورودیهای متد همه number هستند و دیگر نمی توان یک string را بجای number استفاده نمود . این همان چیزی است که در TypeScript با تعصب بسیار وجود دارد و وضعیت کدنویسی را دقیق تر و مشابه آنچه مثلن در C# داریم مینماید .

در قسمت بعدی مبحث Typing را که بسیار وسیع و مهم است، پی میگیریم.

دانلود سورس پروژه

علی کلاهدوزان
معرفی نویسنده : علی کلاهدوزان

سلام بر دوستان ،
شاید رایج است به عنوان پروفایل کاربر ، چند خطی راجع به خودم بنویسم ، ولی وضعیت کاری و سوابق من با یک جستجوی ساده در گوگل مشخص خواهد شد ، لذا سرتان را با مطالب بی مورد به درد نیاورم بهتر است . اگر نکته خاصی لازم بود بدانید در قسمت "ایلیا سافت در یک نگاه" به احتمال زیاد یافت خواهد شد . جزئیات بیشتر را سوال کنید ، آدرس ایمیل Ali@Kolahdoozan.com همیشه جوابگوی شماست .امیدوارم از مطالب سایت استفاده کرده باشید . شاد و پیروز باشید .

امتیاز به مطلب
           
نظرات کاربران
  • سوران
    1395/03/11 - 13:07:59

    0
    0
    این typing خیلی عالیه قدرت بالایی داره فقط من که نمیخوام با asp.net کار کنم و بخوام یک پروژه angular2 داشته باشم باید چکار کنم؟ اصلاً شاید نخوام از visual studioاستفاده کنم و میخوام فقط از sublime text ستفاده کنم. چرا ساخت یک پروژه اینقد پیچیده شده و مثل سابق نمیشه فقط چند تا فایل رو به header فایل html اضافه کرد تا کدهامون به درستی کار کنن؟
     
    ------- 
    پاسخ : با هر چه بخواهید کار کنید ، TypeScriptو AngularJS 2 میتوانند ترکیب خوبی باشند. AngularJS بدون TypeScript هم امکان پیاده سازی دارد. 
     
  • سعادت
    1395/05/09 - 17:59:10

    0
    0
    با سلام و ممنون به خاطر مطالب خیلی خوبتون یه سوال کلی داشتم , رشته من گرافیک هست اما علاقه زیادی به برنامه نویسی دارم اما هیچ وقت به صورت اصولی نتونستم اونی که میخوام را یاد بگیرم. چون واقعا نمیدونم از کجا و چجوری شروع کنم . البته بگم که آشنایی با جاوااسکریپت دارم نمیگم خیلی اما در مبتدی رو به بالا کار کردم باهاش . در این حد کعه تونستم با Nodejs یه api درست کنم و توی آنگولار 1.5 از اون استفاده کنم . اما ته تهش یه حسی دارم که میگه دارم با آزمون و خطا میرم جلو . من عاشق فرانت اند هستم و واقعا دوست دارم توی این حوزه تخصصی کار کنم . با مطالعه فهمیدم که آنگولار ۲ اگر با TypeScript کار بشه یه مجموعه فوق العاده رو میشه از خروجیش گرفت . حالا سوالم اینه اول از همه به نظرم شما angular2 و react کدامش برای ادامه دادن آینده بهتری دارند با توجه به اینکه react ّم واقعا داره روبه جلو کار میکنه و سوال دومم اینه که من اگر بخوام TypeScript و با مباحث شی گرایی هم آشنا بشم شما چه مرجع آموزشی را پیشنهاد میکنید .؟ ممنون
     
     پاسخ
    -- 
    در مورد اینکه چی بهتره و ... ، کسی نمی تونه نظر بده. باید خودتون با یک چیزی بروید جلو دیگه. من الان میتونم 50 مقاله انگلیسی برای شما بیارم که میگه React و 500 مقاله که میگوید Angular . به این چیزها نیست. بروید خودتان با یکیش شروع کنید و دهن بین هم نباشید. 
ارسال نظر